3r trimestre *Ovidi Montllor*

Ovidi Montllor

1. Cerca informació sobre qui era Ovidi Montllor. Explica la seva vida i quin tipus de cançons va fer.

 De caràcter malaltís, aprofitava per a llegir les obres que el seu oncle li havia deixat en exiliar-se. Encara no havia complert 12 anys quan va haver de deixar l'escola per les necessitats econòmiques familiars. S'hagué d'espavilar en el món laboral treballant en 36 oficis diferents com mecànic, adroguer, venedor ambulant, obrer tèxtil, cambrer, pastor, picapedrer, reporter o comptable. Va ser un autor i cantautor alcoià que va partenèixer al moviment de la nova cançó amb una extensa trajectòria professional de més de deu àlbums editats en vida i una cinquantena de pel·lícules, 30 muntatges teatrals i diversos programes televisius, les seves cançons eren de música i de poema

2. Penja la lletra de dues de les seves cançons i explica-les.

La samarreta.

Jo sóc fill de família molt humil.
Tan humil que d'una cortina vella
Una samarreta em feren: vermella.
D'ençà, per aquesta samarreta,
no he pogut caminar ja per la dreta.
He hagut d'anar contracorrent
perquè jo no sé què passa
que tothom que el ve de cara
porta el cap topant a terra.
D'ençà, per aquesta samarreta,
no he pogut eixir al carrer.
Ni treballar al meu ofici: fer de ferrer.
He hagut de, en el camp, guanyar jornals.
Així la gent ja no em veia:
Jo treballava amb la corbella.
I dins de tots aquells mals,
sé treballar ambdues coses:
amb el martell i la corbella.
Gairebé no comprenc perquè la gent,
quan em veia pel carrer em cridava: progressista!
Jo crec que tot això era promogut pel seu "despiste".
Potser d'altres en aquestes circumstàncies,
ja haguessin canviat de samarreta.
Però jo, que m'hi trobo molt bé amb ella.
Perquè abriga, me l'estime,
i li pregue que mai no se'm faça vella.





Als nous amors.

De deu, de vint, de cents 
d'anys, 
ens ve la història. 
I no arriba el moment 
de 
tastar la glòria. 
La glòria del després 
no 
m'és problema. 
Ara per ara, què? 
res! 
Passar pena. 
I no en volem passar 
me 
cague en dena! 
Promeses i discurs, 
pa 
d'anys i anys. 
No donen solucions. 
És 
comprovat. 
Paciència en el progrés. 
Res! 
Realitats! 
No som pas de cartó. 
Ni 
fills de Deú. 
Som persones, entesos? 
Que 
quede clar! 
Comprenc el vostre oblit. 
Feu 
la viu-viu. 
Esperem la resposta. 
Doncs 
sigueu breus! 
Començaré a escoltar-vos 
quan 
de veritat 
no tinga l'home reixa 
ni 
caritat. 
Ara per ara, cante. 

cantaré. 
I tant com m'enamore, 
em casaré! 
3. Què vol dir aquesta frase dita per ell: Ja no ens alimenten molles, ja volem el pa sencer.
Que tots els que pasen fam, se lis ha de poder ajudar.
4. Què és el que més t'ha cridat l'atenció de la seva vida? Per què? Resumeix en tres línies el seu pensament sobre la vida.
Va fer 30 muntatges teatrals i diversos programes televisius.


Comentaris

Entrades populars